Wat we nooit gedacht hadden, hebben we toch gedaan...
Een andere boot gekocht. Met veel moeite hebben we besloten dat we een nieuwe schipper voor de Element II gaan zoeken.

Toen we de Element kochten voer onze oudste dochter mee in de buik van de schipster...Daarna zijn er nog 2 matrozen bijgekomen.
We gaan altijd lange vakanties weg en wilden erg graag meer ruimte aan boord.  We hebben inmiddels een compleet andere boot aangeschaft.
Een Morgan Out Island 41, wederom een boot waar wat aan gedaan moet worden, maar daar hebben we inmiddels ervaring genoeg mee.

We hopen een liefhebber te vinden voor "onze" Element. Iemand die de klassieke lijnen weet te waarderen en die we hopelijk ook op het wad tegenkomen.
Want daar voelt de Element zich echt thuis.  Met haar zwaard naar beneden steekt ze 1,80 meter diep, wanneer we het indraaien gaat er bijna een meter af en blijft 85cm over.
He, dat lijkt meer op de diepgang van een platbodem! Juist en daarom is de Element zo op haar plek op het wad. En daar is ze overigens ook geboren.
De laatste zomers heeft ze in de haven van Schiermonnikoog liggen wiegen, maar haar wieg stond een paar eilanden verderop. Op Nordeney.
Ze is door Beister gebouwd, niet de minste werf. Het ontwerp komt van Theodor Stoelken. Het duitse echtpaar Koch heeft in de jaren 60 met een zusterschip, de Kairos,  de hele wereld rond gevaren.
Dat leverde veel discussie op rond de zeewaardigehid van een midzwaard, dat hebben ze toch mooi bewezen. Leuk feit is dat ze er een aantal boeken ovr hebben geschreven. Uiteraard laten we deze aan boord staan! Zelfs een gesigneerd.. Ook staat de Delphin in het boek Zeilsport van Juan Baarder. heb ik meerdere van, dus ook een die aan boord blijft.

Ondanks haar leeftijd zijn we redelijk bekend met haar historie. De Element is gebouwd in 1956, in de zelfde serie als de Kairos. Heel leuk, we hebben hier artikelen van gevonden uit het duitse blad Yacht. Alle bouwtekeningen hebben we ook nog, inclusief die van de originele houten mast. Deze leveren we graag mee, ligt op het dak van de garage, niet meer in goede staat, maar wel met het originele beslag. De originele giek ligt in de garage. Wij hebben de Element voorzien van een aluminium mast, met het plan ooit nog een nieuwe houten mast te laten maken.  De huidige mast bevalt prima, dus dat heeft nog geen prioriteit gehad.

Toen wij de boot kochten kwam er roest onder het potdeksel vandaan. Wij hebben de teakhouten lijst gedemonteerd en besloten de hele boot te laten stralen.
Daarna eigenhandig opgebouwd met de beste 2k materialen. Plamuur van AWL Grip en International. Coating van sikkens en International.



Door haar lange kiel kan er dan nog best gezeild worden.

De Element II is een stalen rondspant Kiel-Midzwaard.  Ze is gebouwd op de Beister Werft op het Duitse eiland Nordeney.

KIJK OP http://www.goedevaart.nl/delphin4sale

 

De Element is een Delphin uit de 6.K.R. Klasse. De boot is ontworpen door Theodor Stoelken.
Over de stevens meet ze 9.60 x 2.85. De boegspriet is denk ik net geen meter lang.  Met het zwaard omhoog steekt ze slechts 85cm. Helemaal naar beneden ontstaat er een serieuze diepgang van 1.80m. En daar tussen is alles mogelijk.  De boot weegt ongeveer 5,5 ton. Er is zeer degelijk ankergerei. Een mooie klassieke lier met verhaalkop, 50 meter zware ketting die netje snaar binnenloopt. Ze blijft altijd stevig achter het anker liggen. Voor nood ligt er op het dek een reserve anker die ook zeer verdienstelijk zal werken. 

Onze boot is in 1956 gebouwd en samen met de bekende Kairos opgeleverd.
Met dit zusterschip is het Duitse echtpaar Koch in de jaren 60 de wereld rondgezeild. Ze hebben er 2 boeken over geschreven.
Zie ook dit filmpje : http://www.yacht.de/yacht_tv/reportage/die-legendaere-kairos-segelt-wieder/a84711.html
Ik heb zelf wat speurwerk verricht en heb een aantal oude artikelen uit het duitse tijdschrift Yacht uit deze tijd gevonden waarin de Delphin werd vermeld. Ook een discussie die n.a.v. de wereldomzeiling door de Koch's onstand over midzwaardboten.
Een mooi artikel met lijnenplan staat in het boek "Zeilsport" van Juan Baader. Uiteraard heb ik alle boeken in mijn bezit. Zelfs een gesigneerd exemplaar van de Koch's.
Ook heb ik alle originele bouwtekeningen en de historie van de boot. Een leuk detail is het boordschrift waarin de 2e eigenaar tot in detail van alles heeft gedocumenteerd.

In 2004 hebben wij de Element gekocht van een Duitse wijnhandelaar. Optisch was ze in mindere staat. Wij hebben haar laten stralen en vanaf kaal staal weer helemaal opgebouwd met professionele materialen. Ook hebben we de motor vervangen. Er stond een erg oude benzinemotor in. Voor ons te onveilig om samen met kinderen mee op vakantie te gaan. We hebben een recente Yanmar 3 cilinder geplaatst met destijds 500 draaiuren. De aandrijflijn is uitgevoerd met een pythondrive. De yanmar wordt middels een externe warmtewisselaar indirect gekoeld. In de loop der jaren is er steeds onderhoud geweest en zijn er verbeteringen doorgevoerd. Toen onze kleine Guus op komst was stonden we voor een dilemma, we hebben toen besloten de boot te verbouwen een een kast en bakkist op te offeren om een hondenkooi te realiseren. We hebben toen aardig geïnvesteerd in laswerk om dit voor elkaar te maken. Wij waren toen een beetje uitgekeken op de beige kleur en hebben haar weer teruggebracht in het originele babyblauw... En dan met groen...Een gewaagde combi, die de boot op zijn minst makkelijk herkenbaar maakt. Er gaan ook veel duimen omhoog onderweg, maar er zal ook een aantal mensen minder enthousiast zijn :-)  Leuke van de boot is dat er in elke haven wel iemand een kijkje komt nemen en navraag doet over het model en type. Dat hadden we nooit met de vorige boot, een Compromis 720..
Helaas hebben we de originele houten mast niet kunnen behouden. Deze is nog wel in ons bezit, maar de lijmnaden zijn los.
We hebben een paar jaar geleden een nieuw grootzeil gekocht. Ook is er een bruine fok en een kluiver aanwezig. De boot loopt er mooi op. Mocht de wind het wat laten afweten, dan biedt de enorme Bolle Jan vaak nog een leuk spektakel :-) Deze is met de slurf gemakkelijk te hijsen en strijken.

Vanwege haar Klassieke lijnen heb je echt het gevoel in contact te staan met het water. Je zit erg laag en zittend in het gangboord kun je pootje baden:-)
Zoals de foto's laten zien hebben we veel plezier met de Element II. Droogvallen op het wat is wat ons betreft nog steeds een hoogtepunt. dit gaat heel eenvoudig mbv 2 wadpoten. De boot staat als een huis. Ik heb veel contact gehad met een duitse Delphin eigenaar. Hij zweert dat de Delphin het ideale waddenschip. In duitsland is enige jaren geleden een liefhebbersclubje opgericht. Zij hebben een website met veel beeld en informatie.
http://www.stahl-delphin.de/