De Element II is een stalen rondspant Kiel-Midzwaard.  Ze is gebouwd op de Beister Werft op het Duitse eiland Nordeney.

KIJK OP http://www.goedevaart.nl/delphin4sale

 

De Element is een Delphin uit de 6.K.R. Klasse. De boot is ontworpen door Theodor Stoelken.
Over de stevens meet ze 9.60 x 2.85. De boegspriet is denk ik net geen meter lang.  Met het zwaard omhoog steekt ze slechts 85cm. Helemaal naar beneden ontstaat er een serieuze diepgang van 1.80m. En daar tussen is alles mogelijk.  De boot weegt ongeveer 5,5 ton. Er is zeer degelijk ankergerei. Een mooie klassieke lier met verhaalkop, 50 meter zware ketting die netje snaar binnenloopt. Ze blijft altijd stevig achter het anker liggen. Voor nood ligt er op het dek een reserve anker die ook zeer verdienstelijk zal werken. 

Onze boot is in 1956 gebouwd en samen met de bekende Kairos opgeleverd.
Met dit zusterschip is het Duitse echtpaar Koch in de jaren 60 de wereld rondgezeild. Ze hebben er 2 boeken over geschreven.
Zie ook dit filmpje : http://www.yacht.de/yacht_tv/reportage/die-legendaere-kairos-segelt-wieder/a84711.html
Ik heb zelf wat speurwerk verricht en heb een aantal oude artikelen uit het duitse tijdschrift Yacht uit deze tijd gevonden waarin de Delphin werd vermeld. Ook een discussie die n.a.v. de wereldomzeiling door de Koch's onstand over midzwaardboten.
Een mooi artikel met lijnenplan staat in het boek "Zeilsport" van Juan Baader. Uiteraard heb ik alle boeken in mijn bezit. Zelfs een gesigneerd exemplaar van de Koch's.
Ook heb ik alle originele bouwtekeningen en de historie van de boot. Een leuk detail is het boordschrift waarin de 2e eigenaar tot in detail van alles heeft gedocumenteerd.

In 2004 hebben wij de Element gekocht van een Duitse wijnhandelaar. Optisch was ze in mindere staat. Wij hebben haar laten stralen en vanaf kaal staal weer helemaal opgebouwd met professionele materialen. Ook hebben we de motor vervangen. Er stond een erg oude benzinemotor in. Voor ons te onveilig om samen met kinderen mee op vakantie te gaan. We hebben een recente Yanmar 3 cilinder geplaatst met destijds 500 draaiuren. De aandrijflijn is uitgevoerd met een pythondrive. De yanmar wordt middels een externe warmtewisselaar indirect gekoeld. In de loop der jaren is er steeds onderhoud geweest en zijn er verbeteringen doorgevoerd. Toen onze kleine Guus op komst was stonden we voor een dilemma, we hebben toen besloten de boot te verbouwen een een kast en bakkist op te offeren om een hondenkooi te realiseren. We hebben toen aardig geïnvesteerd in laswerk om dit voor elkaar te maken. Wij waren toen een beetje uitgekeken op de beige kleur en hebben haar weer teruggebracht in het originele babyblauw... En dan met groen...Een gewaagde combi, die de boot op zijn minst makkelijk herkenbaar maakt. Er gaan ook veel duimen omhoog onderweg, maar er zal ook een aantal mensen minder enthousiast zijn :-)  Leuke van de boot is dat er in elke haven wel iemand een kijkje komt nemen en navraag doet over het model en type. Dat hadden we nooit met de vorige boot, een Compromis 720..
Helaas hebben we de originele houten mast niet kunnen behouden. Deze is nog wel in ons bezit, maar de lijmnaden zijn los.
We hebben een paar jaar geleden een nieuw grootzeil gekocht. Ook is er een bruine fok en een kluiver aanwezig. De boot loopt er mooi op. Mocht de wind het wat laten afweten, dan biedt de enorme Bolle Jan vaak nog een leuk spektakel :-) Deze is met de slurf gemakkelijk te hijsen en strijken.

Vanwege haar Klassieke lijnen heb je echt het gevoel in contact te staan met het water. Je zit erg laag en zittend in het gangboord kun je pootje baden:-)
Zoals de foto's laten zien hebben we veel plezier met de Element II. Droogvallen op het wat is wat ons betreft nog steeds een hoogtepunt. dit gaat heel eenvoudig mbv 2 wadpoten. De boot staat als een huis. Ik heb veel contact gehad met een duitse Delphin eigenaar. Hij zweert dat de Delphin het ideale waddenschip. In duitsland is enige jaren geleden een liefhebbersclubje opgericht. Zij hebben een website met veel beeld en informatie.
http://www.stahl-delphin.de/