Wat we nooit gedacht hadden, hebben we toch gedaan...
Een andere boot gekocht. Met veel moeite hebben we besloten dat we een nieuwe schipper voor de Element II gaan zoeken.

Toen we de Element kochten voer onze oudste dochter mee in de buik van de schipster...Daarna zijn er nog 2 matrozen bijgekomen.
We gaan altijd lange vakanties weg en wilden erg graag meer ruimte aan boord.  We hebben inmiddels een compleet andere boot aangeschaft.
Een Morgan Out Island 41, wederom een boot waar wat aan gedaan moet worden, maar daar hebben we inmiddels ervaring genoeg mee.

We hopen een liefhebber te vinden voor "onze" Element. Iemand die de klassieke lijnen weet te waarderen en die we hopelijk ook op het wad tegenkomen.
Want daar voelt de Element zich echt thuis.  Met haar zwaard naar beneden steekt ze 1,80 meter diep, wanneer we het indraaien gaat er bijna een meter af en blijft 85cm over.
He, dat lijkt meer op de diepgang van een platbodem! Juist en daarom is de Element zo op haar plek op het wad. En daar is ze overigens ook geboren.
De laatste zomers heeft ze in de haven van Schiermonnikoog liggen wiegen, maar haar wieg stond een paar eilanden verderop. Op Nordeney.
Ze is door Beister gebouwd, niet de minste werf. Het ontwerp komt van Theodor Stoelken. Het duitse echtpaar Koch heeft in de jaren 60 met een zusterschip, de Kairos,  de hele wereld rond gevaren.
Dat leverde veel discussie op rond de zeewaardigehid van een midzwaard, dat hebben ze toch mooi bewezen. Leuk feit is dat ze er een aantal boeken ovr hebben geschreven. Uiteraard laten we deze aan boord staan! Zelfs een gesigneerd.. Ook staat de Delphin in het boek Zeilsport van Juan Baarder. heb ik meerdere van, dus ook een die aan boord blijft.

Ondanks haar leeftijd zijn we redelijk bekend met haar historie. De Element is gebouwd in 1956, in de zelfde serie als de Kairos. Heel leuk, we hebben hier artikelen van gevonden uit het duitse blad Yacht. Alle bouwtekeningen hebben we ook nog, inclusief die van de originele houten mast. Deze leveren we graag mee, ligt op het dak van de garage, niet meer in goede staat, maar wel met het originele beslag. De originele giek ligt in de garage. Wij hebben de Element voorzien van een aluminium mast, met het plan ooit nog een nieuwe houten mast te laten maken.  De huidige mast bevalt prima, dus dat heeft nog geen prioriteit gehad.

Toen wij de boot kochten kwam er roest onder het potdeksel vandaan. Wij hebben de teakhouten lijst gedemonteerd en besloten de hele boot te laten stralen.
Daarna eigenhandig opgebouwd met de beste 2k materialen. Plamuur van AWL Grip en International. Coating van sikkens en International.



Door haar lange kiel kan er dan nog best gezeild worden.