Toen wij de Elemet II kochten was ze optisch in een wat mindere staat. Het meest storende was dat er roest onder het teakhouten potdeksel zat. De enige manier om dit op te lossen was het volledig kaal halen van dit deel.
We hebben uiteindelijk besloten de bootte laten stralen van het dek tot en met de hele romp.  Dit is natuurlijk een hele investering. We hebben eerst de romp laten meten door de expert van de verzekering. Hij gaf aan dat de romp voor zijn leeftijd in goede staat was, maar bij de hennegatkoker zat een slacht stuk staal, dit hebben we opnieuw laten lassen. ook was het roer niet goedgekeurd. Op advies van de verzekering hebben we ivm droogvallen een plaat van 10mm staal onder de zool laten lassen. Verder waren alle afsluiters afgekeurd, deze waren alleen aan de buitenkant gelast. De binnenkant hebben we door de werf ook allemaal laten lassen. ook de dieptemeter was niet conform richltijnen aangebracht. Dit hebben we dichtgelast en opnieuw aangebracht. Er zijn extra bouten voor de annodes opgelast. Ook stevige puttings voor de wadpoten. Er was een probleem op het achterdek. Doordat daar altijd water bleef staan tussen dek en potdeksel was ook daar het staal slecht. Dit heeft de werf structureel opgelost door het massief dicht te lassen. Het las werk is gedaan bij gebroeders Willems in Emmeloord. Een ware kunstenaar met het lasapparaat.

Er zat een hele oude benzinemotor in de boot. Deze was niet meer erg bedrijfszeker en gezien onze gezinsplannen ook geen veilige keuze. We hebben meteen besloten de motor te vervangen. Voor al onze klussen aan de boot geldt dat we niet hebben bespaard op de benodigde materialen. We hebben een gemariniseerde Yanmar gekocht met slechts 500 draaiuren en deze hebben we in de boot geplaatst. De fundatie hebben we op de werf laten lassen. Zij hebben het constructiewerk gedaan voor de motor en aandrijving en deze geplaatst en uitgelijnd. Er is ook  een Pythondrive met stuwdruklager in de aandrijflijn geplaatst.  Verder een RVS waterlock, vetus demper en vetus zwanehals. De motor heeft een inderecte koeing. Achter het blok ligt een forse warmtewisselaar, deze houdt de motor keurig op temperatuur! Het grote voordeel van de indirecte koeling is dat er geen water in het motorblok zelf komt en er altijd schone koelvloeistof in zit. Dus geen verstoppingen en bevriezing!
Na het stralen is de boot door de straler direct in de epoxyverf gespoten. 
Hierover heen heb ik nog 2 lagen international epoxy gp coating gedaan.
Zelf heb ik de boot helemaal geplamuurd met  de beste materialen. (AWL Grip en International LG Filler)
Hierna de romp 2x geschilderd met Sikkens Epoxy heavycoat
om het daarna nog 2x over te doen met International UC Gloss.
Helaas, ontevreden met het resultaat, Ik kreeg er geen mooie glans in. 
Uiteindelijk de UC Gloss glad geschuurd. en geschilderd met Epifanes Mono Urethane. (Zie de foto's van de beige romp met witte kajuit)
In dit hele proces van schilderen en plamuren heb ik de romp zeker 10x geschuurd.  Ik had een Rupes schuurapparaat met een zool van 150 mm, deze gaf de boodschap goed door, en met de fijne korrel kreeg ik een perfect resultaat. Ook heb ik een schuurplank gebruikt van een meter breed na het plamuren om te zorgen dat er geen onregelmatigheden in de romp zou komen.
Uiteindelijk was ik tevreden met het resultaat :-).    Maar neem van mij aan, bezint eer ge begint. Er is ERG VEEL tijd in gaan zitten. Een rompvan 10 meter schuren kost een dag. En dan werkt ik keihard met denk ik 3x een kwartiertje pauze. bikkelen dus, maar met het doel voor ogen was ik gelukkig goed gemotiveerd.
De kajuit is geverfd met de Ijssel Double Coat. 
Het deck met een erg goede industriele 2 componenten verf, van Ameron.  PSX 700. Dit is zeer slijtvast. Maar eigenlijk overbodig want er ligt een teak vlonder over het hele dek...
Het hele verhaal hierboven beschrijft de situatie na het stralen.  Dit allemaal zo rond 2006/2007.
Toen onze matroos Guus werd geboren hebben we de boot op de werf in Zwartsluis gehad. Hier hebben we o.a. een bakkist laten dichtlassen om een hondekooitje voor hem te maken. Toen hebben we de Element haar huidige kleuren gegeven. Het lichte blauw op de romp raakt dicht aan de originele kleur uit de jaren 50. Het groene kajuitdak is wat feller uitgevallen dan beoogd, maar maakt de boot op zijn minst herkenbaar :-) Wij vonden het vrolijk tussen all esaaie witte boten, maar daar zullen de meningen verdeeld over zijn. We hebben erg veel positieve reacties gehad op de kleurencombi, maar ook mensen die het niet mooi vonden...;-) De laatste metamorfose is gedaan met  1 component Epifanes verf. Dit omdat er al zoveel 2K verf op de boot zit dat roest eigenlijk geen kans krijgt.